Gardec SDS
Droogdok
Meest innovatief, modern en robuust drijvend droogdok van West-Europa.
In 2020 hebben we een grote investering gedaan met de bouw ‘in eigen beheer’ van een nieuw droogdok, wat zorgde voor substantieel meer ‘hefcapaciteit’ (van 600 ton naar 3.000 ton).
Sindsdien biedt Gardec dé oplossing voor alle vernieuwingen, onderhouds- en herstelwerken die tijdens een dokbeurt nodig zijn voor werkschepen, baggerboten, sleepboten, vissersschepen en pontons.
Wat de opdracht ook inhoudt, onze ervaren dokwerkers, technici en lassers zorgen ervoor dat elk schip met minimale opligtijd efficiënt en kwaliteitsvol wordt onderhouden en hersteld.


Max. Scheepsafmetingen
Lengte over alles | 90m |
Breedte | 22m |
Diepgang | 6,85m |
Kenmerken
- Volledig redundant kleppen- en pompsysteem
- Lokale- en afstandsbediening + 24/7 alarmsysteem op afstand bedienbaar.
- Continu FiFi brandblusinstallatie voor dok en schip.
- 24/7 camera-bewaking.
- Installaties voor werklucht en zoet water.
- Windscherm en opklapbaar hek.
- Oprijhelling voor hoogtewerkers, opleggers en kranen.
- Propellerputten voor gemakkelijke demontage van roerpropellers.
Droogdokdiensten
- Complete voortstuwing en besturing
Van schroeven en roeren tot roerkoningen en schroefassen, wij voeren alle nodige inspecties en herstellingen uit. - Vervangen van complete voorstuwingsinstallaties.
- Onderhoud van de scheepsromp
Grondige reiniging, schuurwerk en schilderwerk zorgen voor een optimale bescherming tegen slijtage en corrosie. - Reparaties na aanvaringen
Wij herstellen schade aan plaatwerk en stootranden en zorgen voor betrouwbare reparaties aan leidingsystemen. - Herstellen en vernieuwen van staalconstructies.
- Refits en renovatie van accommodatie
Of het nu gaat om een volledige refit van uw schip, een verlenging, een verkorting, de modernisering of renovatie van leefruimtes,
wij leveren oplossingen op maat.
- Demontage en inspectie van scheepskranen
- Vervanging van meetapparatuur
Het vervangen van meetapparatuur en blisterhouders aan de scheepsbodem gebeurt volgens de strengste normen. - Motor- en pomponderhoud
Revisie en onderhoud van scheepsmotoren en pompen voor een betrouwbare werking.
- Vernieuwing van uitlaatsystemen
Wij zorgen voor de vervanging van uitlaten om aan de nieuwste emissienormen te voldoen.



Droogdokvereisten volgens maritieme classificatie
Elk schip dat goedgekeurd is onder een maritieme klasse moet minstens elke 2,5 jaar drooggezet worden. Na 5 jaar moeten het roer, de roerkoning en de schroefas worden gedemonteerd voor een slijtage-inspectie. Onze specialisten zorgen ervoor dat dit proces vlekkeloos verloopt en voldoet aan alle wettelijke normen.
Voorbeeld van een 5-jaarlijkse inspectie in het droogdok: MV Simon Stevin
Aan boord van het onderzoekschip van de Vlaamse Gemeenschap werden heel wat onderhoudswerken uitgevoerd. De belangrijkste items op de dok werklijst waren het aanbrengen van een nieuwe blister voor meetapparatuur, herstellen van aanvaringschade op de boeg en (de)montage plus inspectie van schroeven, roeren en speciaal gelagerde schroefassen van het dieselelektrisch aangedreven stil schip.
De volledige werklijst werd binnen de gestelde termijn afgewerkt.